10 tips til hvordan du skriver bedre SEO tekster til din hjemmeside

Gennem de sidste 12 år er der blevet offentliggjort massive mængder af information om Search Engine Optimization (SEO). En stor del af det er forkert. Hvorfor?

Fordi søgemaskinerne løbende ændrer deres regler med henblik på at sikre deres brugere de mest relevante resultater af deres søgninger. Google laver gennemsnitligt 5-600 algoritmeændringer om året for at optimere deres søgemaskine. Selvom de fleste ændringer er ubetydelige, så er der typisk også nogle få store om året, som kan påvirke effektiviteten af din SEO-indsats radikalt.

Årsagen til at Google foretager alle disse ændringer er blandt andet, at de vil forhindre lidt for smarte SEO tricks i at give sider en uberettiget høj rankering. For eksempel ved at bruge systematisk opbyggede backlinks uden reel relevans eller ved at overfylde tekster med keywords for at tiltrække Googles opmærksomhed – den såkaldte Keyword Stuffing.

I takt med at Googles søgerobotter bliver bedre til at genkende relevant indhold, som giver læseren en ægte værdi, bliver de også bedre til at straffe ”dårligt” indhold, som udelukkende er produceret med søgeoptimering for øje. Straffen kommer typisk i form af lavere rankering (placering) i søgeresultaterne, hvilket kan blive afgørende for en hjemmeside eller webshops trafik og mulighed for at skaffe nye kunder til forretningen.

Derfor er det sikreste ikke at springe på de hurtige og smarte løsninger, som risikerer at give bagslag, men i højere grad at anvende mere reel onsite SEO, kombineret med relevante backlinks. Her får du 10 tips til at sikre, at indholdet på din hjemmeside fungerer for både søgemaskinerne og dine besøgende:

1. Målret én side per søgeord

Vælg et enkelt ord eller en frase, som din artikel eller webside skal kunne findes ved. Det er svært at optimere en side for mere end et enkelt søgeord eller frase, så vælg med omhu den ordkombination, som dine potentielle kunder typisk vil søge på.

2. Medtag søgeordet i din tekst

Besøgende, som kommer til din hjemmeside fra en søgemaskine, forventer let at kunne genfinde de ord, som de søgte efter i din tekst. Brug derfor søgeordssætningen i både overskrift, underrubrik og brødtekst. Lad være med at tvinge keywords kunstigt ind i dine tekster, men brug dem, hvor det giver mening og lyder naturligt. Overdosering af søgeord er dårlig SEO og straffes af søgemaskinerne som forsøg på manipulation.

3. Brug den nøjagtige ordlyd

Søgemaskiner bliver bedre og bedre til at fortolke hensigten med en søgning. Du vil dog fortsat opleve, at sider, som præcist matcher ordlyden af en søgning, rankerer højere, end sider der for eksempel har de samme ord i en anden rækkefølge eller i en anden form. Giver det mening i teksten, og har du allerede anvendt søgeordet i den tænkte form, så suppler gerne også med bøjninger af dine søgeord (biludlejning – biludlejninger – biludlejningen) samt associerede ord for at styrke effekten af dit SEO arbejde.

4. Optimer, men undlad at overdrive

Du skriver til virkelige mennesker, ikke søgemaskiner, så din tekst skal have relevans for din målgruppe, samtidig med at den skal virke naturlig og autentisk. Du må aldrig ofre nytteværdien for brugeren for at opfylde et SEO mål. Læg vægt på at skrive let læseligt indhold, der giver læseren svar på hans søgning og giv ham brugbare uddybende informationer.

5. Lad indholdet bestemme længden

Sidelængden af en tekst bør være dikteret af det budskab, du ønsker at kommunikere. Et minimum af 300 ord er et godt mål, men forudsat at det er kvalitetsindhold og ikke åbenlyst fyldstof. Længere tekster giver bedre mulighed for naturlig placering af søgeord og bedre mulighed for at give mere information til dine besøgende. Det har været tendensen at tekster til internettet skulle være så korte som muligt, men sådan

er det ikke nødvendigvis længere. I dag er internetbrugere mere tilbøjelige til at ville læse lange tekster, forudsat at indholdet er relevant. En produktbeskrivelse til en webshop og et passioneret blogindlæg skal naturligvis have forskellig længde. I forhold til SEO skal der dog helst være en vis tekstmængde, som Googles søgerobotter kan tage fat i.

6. Brug korte afsnit

Selv om internetbrugere i stigende grad læser lange tekster, så er lange afsnit ofte en årsag til, at dine læsere giver op midt i teksten. Lange afsnit trætter øjnene, så hold helst dine afsnit på under cirka 100 ord. Igen skal det selvfølgelig give mening, og du skal ikke bryde teksten op, hvis det går ud over tekstens betydning. Lav afsnit, hvor det virker naturligt.

7. Udnyt dit øvrige indhold

Interne links har en meget gunstig virkning på søgeoptimeringen. Ved at linke til andet relevant indhold på din hjemmeside (prislister, referencer, relevante artikler, blogindlæg eller andet) viser du dels Google, at du har mere relevant indhold på dine sider, men du får også brugerne til at anvende længere tid på dit site, hvilket Google honorerer med bedre placeringer i søgemaskinen.

8. Tilpas din URL

Alle sider og undersider på din hjemmeside har en unik URL (adressen på din side på internettet). Og URL’en er ikke ligegyldig. En URL, der hedder: ”www.dinhjemmeside.dk/billig-vaskemaskine” vil give markant bedre SEO resultater end: ”www.dinhjemmeside.dk/hos-din-lokale-isenkræmmer-kan-du-få-byens-billigste-vaskemaskine”. Det er relativt nemt at ændre den autogenererede URL i de fleste Content Management Systemer, så gør den kort og præcis, og sørg for, at URL’en indeholder dit søgeord.

9. Tilpas din metadata

Alle har set søgeresultater med ufuldstændige tekster som eksemplet nedenfor. Hvis dine læsere skal tage dig alvorligt, bør du undgå halve sætninger og sørge for, at din metabeskrivelse holder sig inden for de tilladte 156 anslag. Du kan eventuelt bruge et snippet optimeringsværktøj, som du også kan teste URL og længden på din titel med. Der findes en række forskellig på nettet, bland andet på www.seomofo.com.

10. Visualiser dit indhold

Sørg for at have minimum et billede i din tekst. Billeder er med til at visualisere dine pointer og kan gøre teksttungt indhold lettere læseligt. Billeder, som i titel og alt-titel er tagget med samme søgeord som teksten bidrager med en væsentlig SEO effekt, som du ikke bør undvære.

Hold dig opdateret.

Ovenstående tips skal betragtet som nogle grundlæggende gode råd til gør-det-selv SEO. Følger du dem har du et fundament på plads for at tænke søgeoptimering ind i dine tekster. Derudover skal du som tidligere nævnt være opmærksom på, at Google sørger for, at praksis ændrer sig hurtigt og hele tiden. Det er derfor nødvendigt enten at holde sig konstant opdateret på området eller at hyre et online marketing bureau til at varetage arbejdet. Du er altid velkommen til at få en uforbindende samtale med en af Orango´s digitale marketing konsulenter om muligheder og priser for at søgemaskineoptimere din hjemmeside.