online marketing københavn, ikoner af hjemmeside elementer

20 gratis online marketing tips & tricks

I denne guide vil du lære 20 simple online marketing tips og tricks, som du selv kan gennemføre for at tiltrække flere leads og konvertere flere leads til kunder.

Den rejse forbrugeren tager for at blive kunde kan ofte være kompleks, men generelt kan den brydes op i tre faser. I toppen af salgstragten kommer de forbrugere, som søger online efter produkter og tjenester ligesom dine og opdager dig. Nogle af disse forbrugere bevæger sig videre ned til midten af tragten, hvor de besøger din hjemmeside, kontakter dig, og bliver til kundeemner. I bunden af salgstragten vælger nogle af disse kundeemner at blive din kunde.

Næsten alle brancher er stærkt konkurrenceudsatte i dag, så det er ikke realistisk at tro, at ethvert lead ender som kunde. En vis “utæthed” i din salgstragt er uundgåelig, men der er mange utætheder, som du kan forhindre blot ved at følge nogle af de 20 online marketing tips og tricks i denne guide, som vil kunne hjælpe dig med at optimere din hjemmeside og din markedsføring for at få flere nye kunder fra nettet.

1. Opret en virksomhedsprofil på et eller flere sociale medier

Flere og flere forbrugere følger lokale forretninger på sociale medier såsom Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn og YouTube. Du kan ikke være alle steder. Men hvis du ikke bruger nogle af disse steder til at kommunikere med forbrugerne, går du glip af muligheden for at opbygge loyalitet og skabe opmærksomhed omkring din virksomhed.

Brug online marketing og vælg selektivt hvor du vil være og vær aktiv med indholdsopdateringer på tværs af de sociale medier. Derved øger du samtidig din placering i de organiske søgeresultater. Forbrugerne forventer at forretninger på sociale medier overvåger og svarer på spørgsmål og kommentarer. Hvis du ikke reagerer på kommentarer (især de negative), kan du omvendt miste forretning.

Udarbejd derfor en plan for at overvåge og følge rettidigt op på de medier, hvor du har valgt at være aktiv.

2. Opret en Google My Business profil

Hvis du ikke har registreret din virksomhed på Google My Business mister du en gylden mulighed for at blive vist på side 1 i de lokale søgeresultater og gør det unødigt vanskeligt for forbrugerne at finde dig. Din Google My Business side sikrer samtidig din listning i Google Maps. Sørg for at udfylde siden med alle nyttige oplysninger såsom dit telefonnummer, hjemmeside, åbningstider, forretningsområde, billeder m.v. Det er gratis og effektiv reklame for din virksomhed og et must for lokale virksomheder.

3. Registrer dig i relevante virksomhedsregistre på nettet

Optagelse i registre på nettet er som udgangspunkt gratis for et firma, og ud over den direkte anvendelse af registeret forbedrer det din virksomheds søgemaskineoptimering, da links fra større registre har høj page ranking og dermed positiv indflydelse på din samlede rankering i Google. Sørg derfor for at optimere din listning med web-adresse, fysisk adresse, produkt- eller serviceområde, kontaktinformation samt billeder for at fange forbrugernes interesser. Sørg for at din virksomhed er registreret i de mest kendte directories i Danmark såsom De Gule Sider, Eniro, Proff, Krak samt i brancheregistre og lokale handelsstandsforeninger.

4. Sørg for at din hjemmeside er søgemaskineoptimeret

Søgemaskineoptimering (SEO) kan hjælpe dit website med at opnå synlighed i søgemaskineresultaterne, når folk søger efter dit brand, dine produkter eller tjenesteydelser. Hvis din virksomheds hjemmeside ikke vises i den organiske søgning, kan forbrugerne ikke finde dig. Så gå ikke glip af muligheden for at få flere besøgende. Opret derfor informativt, nyttigt indhold såsom produktbeskrivelser, selskabsinformation, videoer og meget mere på din hjemmeside. Opdater løbende din blog og sociale medier med interessante opslag, artikler, tips, infografikker og andet indhold, som folk gerne vil se og dele. Sørg for at du optimerer dit websteds indhold og metadata med relevante nøgleord om produkter og tjenester, geografiske data og forretningsmæssige søgeord m.v., så søgemaskinerne hurtigt og effektivt kan indeksere og ranke dine sider. Under 25% søger længere end på side 1 i Google efter søgeresultater.

5. Find de søgeord der giver det bedste afkast

Brug tid på en grundig søgeordsanalyse for at finde de rigtige søgeord til din online markedsføring inden du går i gang. Hvis du kører annoncer med søgeord, der ikke genererer resultater, så taber du både penge, tid og potentielle kunder. Brug et keyword tool til at hjælpe dig med at identificere de søgeord, som anvendes af flest kundeemner og som giver mest trafik for pengene, så du kan optimere dit budget omkring disse søgeord til at opnå bedre resultater.

6. Byd altid på din egen virksomheds navn i dine annoncekampagner

Dine konkurrenter vil sandsynligvis køre annoncer med dit firmanavn som søgeord. Det betyder, at når forbrugerne søger efter din virksomhed ved navn, vil de se din konkurrents annonce før din og kan ende med at besøge deres hjemmeside i stedet. Lad ikke dette ske. Brug i stedet dit eget firmanavn, herunder variationer og stavefejl, således at du dukker op først.

7. Vis dine annoncer flere gange for at fastholde interessen

Search retargeting fastholder mennesker, der har vist købshensigt ved at søge efter søgeord relateret til din virksomhed. Teknologien viser herefter dine display annoncer til de pågældende forbrugere baseret på deres søgetermer fra brede søgeord relateret til dine produkter og tjenester (fx “tablets”) til specifikke varemærke søgefraser, hvor der er udvist købssignaler (fx “iPad priser”). Det betyder, at du kan synliggøre dit brand og dine ydelser med gentagne visninger for at øge opmærksomheden omkring dit tilbud og for at tiltrække prospektet til at klikke sig ind på din hjemmeside eller webshop. Search retargeting er designet til at finde nye kunder, som sandsynligvis aldrig har været på din hjemmeside før.

Site retargeting identificerer forbrugere, som for nylig har besøgt din hjemmeside eller webshop, og som har vist interesse for dine produkter eller tjenester. Gennem retargeting kan du herefter eksponere den besøgende for relevante annoncer, mens prospektet gennemser andre websteder på tværs af internettet. Ved at vise din annonce gentagne gange over tid, styrkes dit brand, således at dit kundeemne opmuntres til at vende tilbage til dit website.

8. Brug altid fokuserede landing pages til at støtte din annoncering

Hvis dine online-annoncer i fx Google AdWords henviser til en side, der ikke relaterer sig indholdsmæssigt direkte til teksten i annoncen, kommer du til at betale en højere klikpris for dine besøg. Du vil også opleve en dårligere konvertering, når de besøgende er nødt til at søge videre på andre sider på dit website efter de søgeord, de har anvendt i fx Google frem for at blive ledt direkte til det rigtige sted. Mange forbrugere giver hurtigt op og går videre til en anden hjemmeside, og du taber ROI for din annoncekampagne. Så husk altid dedikerede landing pages til dine kampagner uanset om det er AdWords, Facebook eller SEO.

9. Følg op på afkastet af din online markedsføring

Uanset hvad du bruger dit markedsføringsbudget på, så skal du følge op på afkastet af dine indsatser. Om det er Facebook annoncering, Google AdWords, SEO eller andre tiltag, så skal du holde afkastet i forhold til udbyttet. Det forudsætter, at du løbende følger med i, hvad du får for

pengene og har fokus på din online marketing. Mens annoncering i de trykte medier kan være svære at henføre til konkrete resultater, så har de digitale marketing former helt anderledes gode muligheder for tracking. Opsæt mål for hvor mange kontaktformularer du ønsker udfyldt, hvor mange besøg du vil have, hvor mange salg i din webshop, hvor mange downloads af dine guides, hvor mange leads, hvor mange tilmeldinger til dit nyhedsbrev etc. og følg så op og optimer løbende på indsatsen, så du får maksimal ROI.

10. Modtag dine besøgende med en flot hjemmeside

Hvis en forbruger besøger din hjemmeside og oplever forældet design, dårlig tekst eller uprofessionel struktur vil mange forlade dit websted inden for få sekunder, uden at give sig tid til at undersøge om din forretning har det rigtige tilbud til dem. Du kan se det på en høj bounce rate. Invester derfor hellere i en veldesignet hjemmeside, der afspejler dit brand og dit forretningskoncept. Det er mange gange dårligt sparede pengene, at få naboens søn til at lave dig en hjemmeside, når du tager det mistede udbytte af trafikken på din hjemmeside med i betragtning. 85% vil forlade et websted, hvis det er dårligt designet.

11. Sørg for din hjemmeside er mobil venlig

Hvis dit websted ikke er responsive, dvs. automatisk tilpasser sig til mobil og tablet skærme, vil de besøgende have problemer med at finde de oplysninger, de leder efter på siden. Da Google prioriterer mobiltilpassede websites ved søgninger fra mobil vil du også risikere at miste rigtig meget trafik grundet en dårlig placering i Google. Sikkerstil også at dit telefonnummer er klikbart, så forbrugerne kan ringe til dig med et enkelt tryk. Over 50% af alle søgninger foregår fra mobile enheder.

12. Tydelig kontaktinformation og Call-to-Action

Nettets brugere er utålmodige mennesker. Finder de ikke det, de søger på få sekunder, zapper de videre. Sørg derfor altid for, at det er let at finde information om priser, produkter, åbningstider og andre vigtige oplysninger, så din kunde ikke fortsætter til konkurrentens side i stedet. Særlig vigtigt er det at sørge for tydelig kontaktinformation. Gør det nemt for dine besøgende at kontakte dig. Dit telefonnummer og mail bør altid indgå i toppen af startsiden og alle undersider. Du bør også inkludere en kontaktformular, som dine besøgende kan udfylde og indsende til dig. Live chat funktion kan hjælpe dig til at fange besøgende både inden for og uden for åbningstiden. Endelig skal du altid have en tydelig opfordring til handling (CTA) fx “Få et godt tilbud” og “Book din tid her” eller ”Download en gratis guide”.

13. Tilbyd alternative kontaktformer

Det er ikke altid forbrugerne har mulighed for at ringe til dig, når de er på din hjemmeside, og de besøger nødvendigvis heller ikke din side inden for din almindelige telefontid. Forbrugeren kan befinde sig på sin arbejdsplads, i en stillekupe, eller andet steds, hvor det ikke er belejligt at tale. Mange unge har indarbejdet en chat kultur som alternativ til e-mail. Sørg derfor altid for tydelige alternative kontaktformer såsom webformularer, live chat, e-mail m.v. Hvis du ikke tilbyder alternative kontaktmuligheder, så vil forbrugeren måske kontakte en anden virksomhed. Medtag alternative kontaktmuligheder på alle sider – ikke kun på forsiden.

Broken links, medarbejdere som er stoppet, inaktive mail adresser og kontaktformularer, som fejler og uaktuelle informationer, er en show stopper for dine forretninger på nettet. Brugeren får et dårligt indtryk, og det skader dit image. Du bør jævnligt tjekke, at dine kontaktinformationer er opdaterede, og at alle links virker, så du ikke mister værdifulde kundeemner.

14. Husk at henvise til din web-adresse ved offline annoncering

Hvis du bruger penge på offline-reklamer, så husk også henvisningen til din digitale profil. Hvis du ikke inkluderer vigtige oplysninger som dit telefonnummer og din hjemmeside, så går du glip af muligheden for at konvertere prospekter til leads via dit website. Dit website giver dig mulighed for langt mere uddybende information i forhold til den begrænsede plads i en trykt annonce, så husk at henvise til supplerende information, video, brochure m.v. på dit website. Forbrugerne er dovne og bruger ikke kræfter på at finde denne information for at kontakte dig, så sørg altid for at tydeliggøre hvor den information, som forbrugerne har brug for kan findes. Optimalt anvender du også et tracking telefonnummer i dine offline reklamer, så du kan spore, hvor effektive dine annoncer er til at skabe leads.

15. Del gode anbefalinger fra dine kunder

Enhver virksomhed elsker at få og vise gode anmeldelser fra sine tilfredse kunder. For at få positive anmeldelser på nettet kan du fx anbring et TrustPilot badge på din hjemmeside, der linker til din TrustPilot side. Husk også at opfordre dine kunder til at skrive nogle venlige ord om deres oplevelse med din virksomhed ved at inkludere et link og en opfordring til at anmelde din virksomhed i din rutinemæssige kommunikation til dine kunder i forbindelse med fx løsning af supportopgaver, ordrebekræftelser m.v. 90% lader deres købsbeslutning påvirke af en positiv anmeldelse på nettet.

16. Svar på alle henvendelser inden for 1 time

Det er simpelt. Hvis du bruger tid og kræfter på at få forbrugerne til at finde din hjemmeside og ringe til dig, men du ikke besvarer telefonen, så er din indsats spildt. Sørg for at du hurtigt besvarer alle opkald, og hvis du ikke kan besvare telefonen med det samme, så kontroller din telefonsvarer hver time og reager på beskeder hurtigst muligt.

Du eller dine medarbejdere kan være optaget af møder eller andre telefoner, så nogle gange må et kald gå til voicemail. Men bare at lade en telefonsvarer blive fyldt op med opkald, som I aldrig vender tilbage på, er lige så fjollet som at videresende alle sine opkald til en konkurrent. Forbrugerne gør oftest forretninger med det selskab, der vender tilbage til dem først. Så sørg for at dit team ringer hver kontakt tilbage inden for en time for at få mest muligt ud af dine kundeemner.

Når nogen kontakter dig via e-mail eller web formular skal du også følge op hurtigt, lige som om det var et telefonopkald, ellers mister dit lead hurtigt interessen for din virksomhed. Sørg ligeledes for at du eller dine medarbejdere kontrollerer e-mails og indkomne svar fra formularer og svarer inden for max. en time. 50% vælger at gøre forretning med det selskab, der først kalder dem tilbage.

17. Lyt med på hvordan dine indgående opkald besvares

Vær opmærksom på hvordan dit personale håndterer telefonen. Brist i kommunikation og opfølgning mellem dine medarbejdere og interesserede kunder, der kontakter din virksomhed, kan koste dig dyrt i tabte salg. Omvendt kan du have nogle medarbejdere, der ved præcis, hvad de skal sige over telefonen for at vinde kunderne. Ved at bruge call-recording software og lytte til de indgående opkald kan du lære af, hvad de bedste gør rigtigt og forbedre kvaliteten hos dem, der gør det mindre godt. Brug fx bilturen hjem til at aflytte lydfiler. Giver du fremtidige leads, der ringer til dig en bedre oplevelse, vil du øge chancerne for, at de gør forretninger med dig frem for konkurrenten.

18. Følg jævnligt op på din pipeline

Varme leads er værdifulde i online marketing. Sikkerstil at der indsamles kontaktoplysninger på de potentielle kunder, der kontakter jer via kontaktformular, mail, chat eller telefon. Ellers kan I ikke følge op på dem under den tid, der går, mens de beslutter, hvilken virksomhed de vil vælge. Den konkurrent, som proaktivt følger op, får mulighed for at påvirke beslutningsprocessen i langt højere grad end den, som passivt afventer. Bed derfor dine medarbejdere registrere telefonnummer og e-mail adresse på leads i et organiseret pipeline system. Så har du og dine sælgere overblik over jeres pipeline af potentielle salg, hvilket også sikrer kontinuiteten i salgsopfølgningen i forbindelse med eventuelle personaleskift. Følg regelmæssigt op med telefonopkald eller e-mails for at sikre at interesserede kunder ved, at du værdsætter dem som en potentiel kunde.

Sørg for at de af dine medarbejdere, som følger op på jeres leads, gør det på en professionel og hjælpsom måde. Ikke alene bør de være i stand til at besvare almindelige spørgsmål om dine produkter eller tjenester. De bør også have gode salgsfærdigheder og være udstyret med beføjelser til at kunne give gode tilbud for at forhandle en aftale på plads.

19. Brug nyhedsbreve til at følge op på leads som ikke er købsklare

Nogle leads søger oplysninger fra dig, men er endnu ikke helt klar til at købe. Hvis du ikke følger op på disse kontakter også, risikerer du, at de glemmer alt om dig eller laver aftale med det selskab, der følger op på dem regelmæssigt. Dine sælgere er typisk for utålmodige til at følge op på disse leads i deres pipeline, hvilket ret beset heller ikke er deres opgave, når emnet ikke er købsklart. Men du kan udnytte potentialet i disse leads ved at lave lead nurturing. Det består i at få en permission til at sende dem e-mails omkring dine produkter eller services. Dernæst kan du følge deres interesse via fx MailChimp eller andet mailsystem, hvor du får et overblik over, hvor aktive dine leds er m.h.t. at åbne mails og trykke på links. Du kan herefter sætte salgsopfølgning i gang, når du kan se af dine rapporter fra effekten af dit nyhedsbrev, at dine leads er blevet varme.

20. Brug et marketing automation system

Med et marketing automation system kan du automatisere din opfølgningsproces, således at der per automatik sendes uddybende informationer til interesserede leads, og varme leads henføres til dine sælgere, når interessen er stor nok. Ved at kombinere din online marketing og markedsføring med konverteringsoptimerede landing pages og et lead nurturing system i et komplet marketing automation system får du det fulde overblik over udbyttet af din online marketing indsats og vil lettere kunne optimere den. Marketing automation systemer har typisk været brugt af meget store virksomheder, men nu er tiden ved at være moden til, at også SME segmentet kan få marketing automation systemer til priser, som er til at betale, og som giver dig value for money.

Hvis du forstår den rejse din nye kunde har været igennem fra han første gang blev bekendt med din eksistens, til han lagde den første bestilling, så kan du spare tid, penge og kræfter på at optimere din markedsføringstaktik. En af de mest effektive måder er at bruge et integreret marketing system, der kombinerer online markedsføring, en konverteringsoptimeret hjemmeside, lead nurturing og rapportering, men finder du det for langhåret, så kan du også med fordel anvende nogle af de andre tips i denne guide, som hver især vil sikre dig fordele og mere succes på nettet.

Lad os hjælpe dig med din online marketing

Du kan selv gøre meget med disse online marketing tips og tricks, men hvis du føler, at du udnytter din tid bedre på dine egne spidskompetencer end på at forbedre din digitale profil og din markedsføring på nettet, så kontakt Orango. Online markedsføring på nettet er vores spidskompetence, og vi har specialiseret os i at levere value for money løsninger til SME segmentet. Orango sætter en ære i at lave løsninger, der gør en forskel og giver dig succes på nettet!